Paus: joden moeten Jezus erkennen

VaticaanFoto: kruijffjes

De joodse gemeenschap heeft teleurgesteld gereageerd op het nieuwe gebed
voor Goede Vrijdag, die zegt dat de joden Jezus Christus moeten erkennen als de verlosser. Paus Benedictus XVI heeft het gebed geschreven.

In de Tridentijnse mis, de geheel Latijnse mis van voor het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965), werd gewezen op de "blindheid" van de joden voor Christus en werd God gevraagd "de sluier van hun hart weg te halen". Die passages zijn geschrapt, maar in de nieuwe tekst blijft staan dat de joden Jezus Christus moeten erkennen als redder van de mensheid.

"We had hoped that the prayer in the Latin rite would be the same as that of the universal Catholic liturgy in use since 1970," zegt Rabbi David Rosen, voorzitter van de joodse gemeenschap verenigt in het IJCIC.

Het nieuwe gebed van de paus luidt als volgt: "Let us pray for the Jews. That the Lord God may illuminate (or enlighten) their hearts so that they might know Jesus Christ as the saviour of all mankind."

In Nederland bieden weinig parochiën zo'n eucharistieviering aan.

De officiële tekst van het gebed:

Oremus et pro Iudaeis.

Ut et Dominus Deus noster illuminet corda eorum ut agnoscant Iesum Christ salvatorem omnium hominum.

Oremus. Flectamus Genua. Levate.

Omnipotens sempiterne Deus, ut omnes qui vis salvi fiant homines et ad agnitionem veritatis veniant, concede propitius ut plenitudine Gentium in Ecclesiam Tuam intrante omnis Israel salvus fiat. Per Christum Dominum Nostrum. Amen.

 

De aanpassing van het gebed over de erkenning van Jezus Christus als zoon van god zorgt voor onnodige wrijving tussen christenen en joden. Het gebed was al gewijzigd tientallen jaren geleden, na aandringen van de joodse gemeenschap. Nu zijn we weer terug bij af.

 

Gebruikte bronnen: ANP/IJCIC/ religiousintelligence.

Lees ook:Vaticaan probeert ruzie met joden op te lossen
Lees ook:Kardinaal begrijpt joodse teleurstelling niet
Lees ook:Montfoort wil gebed zonder God en amen
Lees ook:Adequate reactie op wegpesten ‘Joods echtpaar’ in Amsterdam
Lees ook:Euthanasie: paus pleit voor sterfteverlof

4 reacties op “Paus: joden moeten Jezus erkennen

  1. Paapsgezind

    Wat is daar nou zo erg aan? Zijne Heiligheid is zo vol van de Blijde Boodschap dat hij hoopt dat ook de Joden de Christus als verlosser zullen accepteren. Dat zegt onze Kerkvader alleen maar omdat hij van hen houdt (en zich als Duitser waarschijnlijk ook verantwoordelijk voelt).

      /   Beantwoorden  / 
  2. Frans

    DIT IS EEN POSITIEF BERICHT!

    Dat gedonder van de Staats-religie van POLITIEK-CORRECTISME dient de kerk – en het land- uit te worden gesmeten!

    De Bijbel zegt heel duidelijk: “En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden.”(Handelingen 4:12) Dan de Naam van Jezus Christus!

    En: “Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.”(Johannes 14:6)

    “In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. Hij – JEZUS CHRISTUS- was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. Hij kwam tot het zijne – de JODEN-, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.”(Johannes 1:1-12)

    De kracht van de kerk is God! Juist door God niet langer als God te verhogen, heeft de ten onrechte de naam kerk dragende ‘kerk’ de kerk tot het niveau van de mens- humanisme- gebracht. Daarom kan God, Die tot het niveau van de mens is verlaagd, de mens niet meer redden daar en niet naar Zijn hoger niveau brengen. Die ‘kerken’ zijn DOOD!

    Door het Woord van God en Jezus Christus weer de CENTRALE PLAATS IN DE KERK TE GEVEN, KAN GOD ER WEER BEGINNEN TE WERKEN!

    Deze laffe, humanistisch, horizontalistisch afgevalkte ‘kerk’ dient zich te bekeren, want Jezus Christus spuwt hen uit! (Openbaring 3:16) Deze mensen die zich ten onrechte Christen noemen, zijn vijanden van God geworden! (Jacobus 4:4) Christus kent hen niet! (Matthéüs 7:21-23) De liefde van de Vader is niet in hen! (1 Johannes 2:15-17)

      /   Beantwoorden  / 
  3. C.M.D. Minkenberg - Fransen

    Hoe krijgt men wereldvrede. GOD=het Licht=de Bron=Energie=Liefde=Blijdschap=Vreugde=Respect=Gezond Leven=Evenwicht=Harmonie=Positiviteit=GOD. Als we alle Kerken en Moseeën omvormen tot ontmoetingsplaatsen en er goede psychologen als begeleiders laten voorgaan en ons leren naar het bovenstaande te leven, dan is er geen geweld meer en onderlinge strijd. En tenslotte kunnen we God ook niet bidden om iets dat in onze macht ligt om zelf te doen, met het oog om onszelf het karwei te besparen. We kunnen U niet domweg bidden, o God, om aan de oorlog een eind te maken; want wij weten dat U de wereld zo gemaakt hebt dat de mens zijn eigen weg naar de vrede moet vinden, bij zichzelf en bij zijn naaste. We kunnen U niet domweg bidden, o God, om een eind te maken aan de hongersnood; want U hebt ons de middelen al gegeven om de hele wereld van voedsel te voorzien, als we er maar een wijs gebruik van maken. We kunnen U niet domweg bidden, o God, om vooroordelen uit te roeien, want U hebt ons al ogen gegeven om in ieder mens het goede te zien, als we er maar een juist gebruik van maken. We kunnen U niet domweg bidden, o God, om een einde te maken aan de wanhoop, want U hebt ons de macht gegeven om sloppenwijken op te ruimen en weer hoop te schenken, als we die macht maar rechtvaardig gebruiken. We kunnen U niet domweg bidden, o God, om een einde te maken aan ziekten, want U hebt ons al een gewegig verstand gegeven waarmee we geneesmiddelen en therapieën kunnen uitdenken, als we er maar een constructief gebruik van maken. Daarom bidden we U in plaats daarvan, o God, om kracht, vastberadenheid en een sterke wil, om te doen, in plaats van alleen te bidden, om te worden, in plaats van uitsluitend te wensen. Ik wens iedereen dan ook veel liefde, blijdschap, vreugde, respect, eenheid, evenwicht, harmonie, positiviteit en een gezond leven toe. Groet, Carla M.-F.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Ron

    Mensen veranderen, maar God verandert niet.
    Door de eeuwen heen is er veel gebeurt en vaak denk ik wel eens, hoe is het mogelijk dat God,die de wereld uit liefde schiep, nog steeds van ieder mens kan houden. Niets menselijks is ons vreemd, mijzelf zeker niet uitgezonderd.
    In een tijd waarin informatie en veranderingen op ons afkomen met een snelheid die bijna niet meer te volgen is,
    blijft het geloof wellicht onvoorstelbaar maar niet ongelooflijk. Ik heb achteraf pas gezien dat het een voorrecht is om opgevoed te worden met de liefde van de mens geworden God. Maar dat voorrecht schept ook verplichtingen. Jezus vraagt ons geen onmenselijke inspanningen maar wel de erkenning en de liefde voor de naaste. In deze moderne tijd is het een trend om de zogenaamde gulden middenweg te nemen en zo je geweten in slaap te sussen. Dit varieert van de al zo vaak ontkrachte evolutie theorie tot de ultieme struisvogelpolitiek, zeggende dat alle geloven wel wat hebben. Zeker niet modern, is naast het ultieme goede van God, ook de duivel te noemen en benoemen.
    Toch wordt geloven een stuk makkelijker als je deze ultieme tegenpool ook een plek durft tegeven en toe te geven dat er een permanente strijd heerst tussen hen.
    Ieder mens die er de tijd voor neemt en goed nadenkt, weet en voelt die strijd in zijn diepste wezen.Wat is het dan mooi om te kiezen voor het goede en te mogen geloven in vergeving en een eeuwig leven met God en Jezus. Ieder mens moet een op een kontakt zoeken met God en zich niet laten mennen door wat voor negatieve invloeden dan ook. Uniek zijn we gemaakt en uniek zijn we voor hem. Wat hij van ons vraagt is slechts een druppel voor de oceaan van liefde die we ervoor terugkrijgen.Dat kun je toch niet weigeren! Ik wens iedereen die dit leest een gezegend pasen en het voorrecht om ook Jezus te mogen zien, niet als een last maar het mooiste kado wat je ooit zou kunnen wensen.
    God houd je en ik ook.

    Ron.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.