Was je zonden van je af

Zondenafwassing in GangesSoms moet de religieuze mens het nuttige met het aangename combineren. Daar waar Nederlanders massaal het koude water inrennen met Nieuwjaarsdag om daarna een warm worstje te kunnen eten, nemen Hindoes liever een lekkere duik in de Ganges (ook koud: zes graden). Met het ritueel worden de zonden afgespoeld, geloven ze. Zeventig miljoen Hindoes worden deze maand verwacht voor een 'heilige onderdompeling' in Allahabad, India. Wat is dat toch met religies, al die rituelen? Bij de islam wordt de duivel gestenigd, bij het christendom word je gedoopt, bij het jodendom besneden…

Misschien is dat toch het verlangen om iets tastbaars te hebben. Ik bedoel, de gemiddelde Nederlander komt God niet iedere dag tegen. Om toch wat houvast te hebben tijdens het geloven in een voor het oog onzichtbare God, zullen sommige gelovigen troost vinden in rituelen. Voor anderen is het een geloofsplicht om bepaalde rituelen uit te voeren.

Ikzelf ben een protestant. Dat betekent dat wij de beeldenstorm op onze naam mogen schrijven, ofwel: de grote opruiming in de Rooms-Katholieke Kerk. Alles wat niet in de bijbel voorkwam werd er uitgegooid, zo letterlijk zelfs dat de beelden om je oren vlogen in die dagen. Daarmee zijn ook veel rituelen de protestantse kerk uitgesmeten. Vanuit die achtergrond moet ook ik niet zoveel hebben van een rituele zondenafwassing in de Ganges. Ik bedoel, dat water daar is gewoon water -H2O in scheikundige termen- en als dat je van je zonden moet bevrijden…

Toch hebben ook protestanten iets soortgelijks: de doop. In sommige kerken krijgen baby's een plens water over zich heen en in andere kerken gaan volwassenen kopje onder. Maar er is één groot verschil met het Hindoeïsme: protestanten geloven niet dat het wáter het werk doet, maar God (Jezus). Het ritueel van de doop is daarbij slechts een teken voor de mensen, maar wordt of is niet heilig. En, om de zaken nog iets moeilijker te maken: die eerdergenoemde Katholieken hebben dus wel weer heilig water, wijwater noemen ze dat. En wat dat betreft kunnen zij Jomanda weer een stevige hand geven, want die verkoopt soortgelijk spul in flesjes.

Lees ook:Pelgrimage helpt tegen depressie
Lees ook:Biecht-website: ‘Proficiat, uw zonden zijn vergeven’
Lees ook:Column: het Vaticaan en de nieuwe zondes
Lees ook:Aanvragen moslim- en hindoebasischolen Den Haag verworpen
Lees ook:Abdulwadûd: ‘Valt een offerschaap onder verzekeringsdekking?’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.