‘Een echte moslim, die radicaal is, mag moorden’

Moskee (niet Assounnamoskee)Goeie kans dat dit een relletje op gaat leveren. Universiteitsblad Folia (Universiteit van Amsterdam) heeft het bestuur van de Assoenna-moskee in Amsterdam een controversiele uitspraak ontlokt. ,,Wat moet een moslim doen als hij hoort dat iemand grapjes maakt over de islam?'', vraagt de interviewer aan een tolk van de moskee, die het woord voert in het bijzijn van enkele bestuursleden (luister hier een geluidsfragment van het interview terug). ,,Als een moslim iemand grappen hoort maken, moet hij reageren. Hij moet zeggen: stop met die flauwekul van jou, stop met die grapjes over de islam. Een echte moslim, die radicaal is, kan hem slaan of doodmaken.'' Interviewer: ,,Keurt u dat goed?'' Tolk: ,,Ja. Hij mag hem afmaken. Echt waar. Als hij te ver gaat over de islam, moet die man volgens de islam dood.''

De uitspraak zou in eerste instantie gaan over cabaretier en rechtenstudent Ewout Jansen, omdat hij in zijn voorstelling enkele grappen maakt over moslims. Iets verderop in het gesprek nuanceert de tolk overigens zijn eerdere uitspraken, naar mijn mening. Hij zegt: ,,Een moslim die hoort dat de islam wordt beledigd, moet zeggen: Alsjeblieft, zeg maar niets meer. Stoppen. Als hij niet wil stoppen, moet er iets gedaan worden. Wat? Naar de rechter gaan? Hij blijft doorgaan. Als de rechter niets doet en hij blijft doorgaan, wat moet een moslim dan doen? Gewoon meelachen? Dat kan toch niet?'' En even later zegt hij: ,,Wij zijn tegen geweld. Iedere moslim houdt niet van geweld geweld. De echte islam zegt: God zal hem bestraffen.''

Ik zie de eerste uitspraken meer als een 'slip of the tongue', gesproken vanuit tijdelijke frustratie en onmacht en bovendien: gesproken door één man, namelijk de tolk. Een collega, sjeik Fawaz Jneid van de orthodoxe as-Soennah-moskee in Den Haag (één van de meest strenge in de Nederland), zegt daar bijvoorbeeld over: „Doden mag alleen op het niveau van de staat. Zij vormen geen oproep aan een individuele gelovige.” Ik hoop dan ook dat de heren van de Assounna-moskee in Amsterdam nog enige nuance aan gaan brengen, of hun woorden terugnemen. Anders berokkenen ze onnodig veel schade aan die grote moslimgemeenschap met veel gematigdere denkbeelden. Want het lijkt me sterk dat iedere moslim er zo over denkt?

Caberatier Ewout Jansen denkt dat de tolk zich onbedoeld een beetje heeft laten gaan, zegt hij op de site van Elsevier: ,,De imam van de moskee was al weggelopen toen de tolk dat zei, dus ik denk niet dat dit de opvatting van het moskeebestuur is.'' Daarnaast zegt Jansen: ,,Die imam kreeg een stukje uit onze show te zien. Daarna zei hij dat grappen over de islam, hoe onschuldig ook, überhaupt niet mogen. Dat is dus niet speciaal gericht tegen mij.''

Dat bevestigt mijn vermoeden dat de opmerking van de tolk inderdaad een beetje een primaire reactie was. Ik bedoel: het levert weer een leuk relletje op en wat naamsbekendheid voor Folia, maar waarom zou je een stukje uit een cabaretshow laten zien aan mensen die die show toch nooit zullen bezoeken? Beetje sensatiezucht en onnodige rellerigheid. Ik vind het alleen al zeer onvolledig dat Folia niet op haar site meldt dat zij een stukje van het cabaretprogramma heeft voorgelegd aan het moskeebestuur. Slordige journalistiek van Folia, met een erg vooringenomen besluit om nieuws te máken.

Lees ook op deze weblog: Cabaretier: waarom zijn christenen niet boos?

Lees ook:Cabaretier: waarom zijn christenen niet boos?
Lees ook:Cabaretier Jansen in gesprek met moskee-bestuur
Lees ook:Evangelist Bramlett ziet engelen en hoort ze zingen
Lees ook:Cohen: moslim hoeft geen hand te geven aan vrouw
Lees ook:Omar Nahas: ‘Jonge moslims moeten leren om ook zelf na te denken’

27 reacties op “‘Een echte moslim, die radicaal is, mag moorden’

  1. Waarheid

    Islam is geen vrede.
    Islam is geen vrijheid.
    Islam is geen verlichting

    Jullie zijn voorgelogen.
    Islam is onderdrukking/onderwerping.
    Blind iets volgen is geen goed iets.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jeroen

    Beste schrijver van het stukje over de Islam,

    Voor zover ik weet komen de eerste drie boeken uit de Bijbel overeen met die uit de Koran. Ik weet niet hoe u deze boeken uitlegt?

    Daarbij ben ik van mening dat een paar simpele one-liners opschrijven het simpelste is wat je kan doen om een mening te ventileren. Dit schept onrust, haat en polarisering. Dat er mensen zijn die heilige boeken gebruiken om hun visie uit te dragen, die niet past bij de aard van God of Allah is erg jammer, maar kijk uit met simpele zinnetjes.

    Wat uw doel ook is, hierdoor zal u het niet bereiken. Tenzij uw doel haat is.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Abdulwadûd

    Jeroen, bedankt voor je ‘reactie op Waarheid’ van vanmiddag. Fijn om te lezen.

    Mag ik een misverstand uit de weg helpen? Er zijn overeenkomsten tussen de bijbel en de koran, maar het is niet zo dat de eerste drie hoofdstukken van beide geschriften overeenkomen. De koran kent geen Genesis, Exodus en Leviticus (heb ik dat goed onthouden? :-) .

    Bedoelde je misschien dat het eerste gedeelte van de bijbel (Oude Testament) overeenkomt of bijna gelijk is aan de Torah (abusievelijk wel eens de joodse ‘bijbel’ genoemd? Of onderschat ik je dan :-) ))

      /   Beantwoorden  / 
  4. winna

    wat ik wil zeggen dat deze mohammed een duivelse valse profeet die boodschap wat hij heeft verkondigt aan de moslim aan hangers van hem is haat en moorden en dat ziet de dag van, vandaag dat deze mensen aleen willen moorden het is een verschrikkelijk god allah die willen alleen dat zijn aanhangers moeten haten en moorden het een werde en een verschrikkleijk dit gelooff is van duivel mensen ik wil jullie op te roepen laten jullie niet misleiden door deze duivelse geloof

      /   Beantwoorden  / 
  5. jezus soldier

    groot gelijk , de mensen die geloven in de islam zijn in de greep van de duivel , je moet die mensen niet haten , want ze zitten in de duisternis, ze zitten gevangen , je moet ze redden en ze brengen bij de ware jezus christus de zoon van god van pure liefde , peace and god bless

      /   Beantwoorden  / 
  6. jezus soldier

    want mensen , islam is gewoon een vals geloof een misleiding , geloof me , turken , arabieren , ik haat jullie niet , want jullie zijn mijn broeders en zusters , wij komen allemaal van god jezus christus , ik wil jullie gewoon helpen , want jullie zitten gevangen , lees gewoon de bijbel en bid tot god jezus christus en hij zal je horen en helpen , amen peace

      /   Beantwoorden  / 
    1. ik

      Jezus soldier,
      je hebt gelijk! maar we moeten niet haatdragend worden naar mensen met een ander geloof en hen respecteren! natuurlijk kun je voor hen bidden maar je mag niet zeggen dat ze van de duivel zijn! respect!!!

        /   Beantwoorden  / 
    2. Sjakie van de Hoek

      Jesus Soldier, verdiep je eens een beetje meer in andere geloven. Het Islamitisch geloof heeft meer gemeen dan je misschien denkt. Zelf een kerk-/moskee dienst heeft treffende overeenkomsten. Denken dat van alle geloven jij het aan het rechte eind hebt is bovendien kinderlijk naïef.

      Ik: Respect moet je verdienen, zo werkt het in het echte leven. Als je het niet krijgt heb je het waarschijnlijk volgens de ander niet verdiend. Misschien niet eerlijk volgens jouw regels, maar niet iedereen speelt het spel met jouw regels.

        /   Beantwoorden  / 
  7. Lucas

    Mensen a.u.b. verdiept u zich eens in de geschiedenis van uw eigen geloof !
    Kruistochten, Verlichting, Kettervervolging…
    Darwinn of Scheppingsverhaal. De kerk is al honderden jaren de wetenschap aan het tegenwerken… Hoe zou de wereld er vandaag de dag uitzien zonder wetenschap !?

      /   Beantwoorden  / 
  8. jezus soldier

    wetenshap moet er zijn , maar er zijn grenzen , zoals euthanasie ,abortus ik begrijp die mensen hun lijden maar niemand heeft het recht om iemand zijn leven te ontnemen alleen god jezus christus , en wat je zegt lucas over het verleden van de kerkgeschiedenis , ik ben ook niet akkoord wat the vaticaan gedaan heeft zoals heksenvervolging etc. jezus zei er zullen valse profeten opstaan want de ware jezus christus staat voor liefde niet voor geweld of moorden , maar ik zeg je pas op voor de moslims want dat is duivels , en de mensen die niet meer geloven jullie zijn verdwaald , kijk maar eens goed in de maatschappij , de liefde tussen de mensen is aan het uitsterven , de mensen denken maar alsmeer aan hun eigen vel , ik vraag je gewoon geloof in jezus christus , ik zeg niet dat je moet kijken of luisteren naar het vaticaan , geloof gewoon en bid want de ware jezus christus staat voor pure liefde onthoud dat mijn broeder , peace , amen

      /   Beantwoorden  / 
  9. jezus soldier

    darwin zat over een paar dingen juist maar niet over de evolutietheorie zoals dat we van apen afstammen dat is niet juist mijn broeder wij zijn mensen geen dieren , on lichaamstelsel is misschien ongeveer hetzelfde maar hoe komt het dat de apen dat wij nu zien niet meer evolueren ?mijn broeder laat je daar niet invangen mijn broeder , want bij dieren bestaat bestaat geen pure liefde alleen instinct , daarom zeg ik je wij komen van de vader god jezus christus , niet uit dieren , lucas word wakker mijn broeder , volg de wijsheid van deze wereld niet want er zit geen liefde in , peace and love my brother and god bless you

      /   Beantwoorden  / 
    1. pieter pook

      zulke domme argumenten zijn om te lachen. wist je dat het verhaal van jezus gewoon een copie is de Egyptische god Horus? de bijbel is een verzameling verhaaltjes, niet meer of minder.

        /   Beantwoorden  / 
  10. jezus soldier

    turken , arabieren word wakker aub , want jullie zitten in de greep van de smerige duivel , de koran staat vol met regels , waar geen liefde inzit ,alleen maar haat kom terug bij de waarheid bij jezus christus waar alle pure liefde uit voorkomt , want jullie zijn zijn mijn broeders en zusters , ik heb echt medelijden met jullie , bid tot god jezus christus de zoon van god , peace and god bless you all

      /   Beantwoorden  / 
  11. Deli Efe

    Beste jezus soldier ,

    Dankzij Niet alle mensen in Nederland zoals jou denkt en ik vraag vergevenes van God/Allah dat je van je haat en voorordelen bevrijd wordt.Moslims hebben liefde voor de medemens wat er allemaal op tv’s te zien is dat heeft allemaal met politiek mee te maken en niet met de İslam.Een iemand doden binnen de islam betekent dat je hele mensheid gedood en een iemand redding betekent alle mensheid geredt. met je haat je dient niet aan je geloofs en werkt averechst dat meen ik.
    Als moslim zijnde heb ik respect voor alle gelofs en gelovegers.Beter dat je ook doen voor een betere samen leven.Mvg,

      /   Beantwoorden  / 
  12. Sjaak

    Beste Jesus Soldier (en ik hoop dat je in het echt minder griezelig bent dan je alias doet vermoeden). Lees nog eens wat over evolutie. Mensen stammen niet af van apen. Dat heeft Darwin ook niet gezegd. We zijn *verwant* aan apen, vandaar de 95% tot 98% overeenkomst in de smanestelling van ons DNA (lampje?). We hebben waarschijnlijk gelijke voorvaderen. Als dieren niet meerte verbeteren vallen, evolueren ze niet meer. Kakkerlakken, krokodillen en schildpadden zijn daar een geweldig voorbeeld van. Mensen evolueren als te tering. Ons IQ neemt snel toe, ons gebit verandert (verstandskiezen zijn overbodig geworden), onze spijsvertering (blinde darm is nutteloos geworden), onze tenen, onze tanden, onze lengte. Ga zo maar door.

    Een aap is voor zijn omgeving klaar en uitge-evolueerd. En notabene wij, die net komen kijken, net rechtop lopen en nog lang niet uit ontwikkeld zijn, hebben enkelen onder ons die (vanwege een 1500 jaar oud sprookje, 1000 jaar voor dat er sprake was van wetenschap) roepen dat evolutie niet bestaat. Om te gillen als het niet zo droef was.

    Wat betreft het gehannes over “mijn god heeft een grotere dan jouw god”: Iedere gelovige zal zeggen dat zijn/haar god de coolste en de enige echte is en dat zijn profeet vrede predikte. Ieder geloof heeft als achterliggende gedachte vrede en hoop te brengen. Ieder geloof wordt door mensen met macht gebruitkt om fanatieke sukkels tegen elkaar in het harnas te jagen. Letterlijk.

    Ik prijs me gelukkig dat ik het zonder geloof in een god prima af kan en dat ik zelf niet het idee heb dat ik een godheid het voordeel van de twijfel hoef te geven. Religie is een oplossing voor een probleem dat ik niet heb. En we zijn als beschaving pas echt op een acceptabel niveau als de laaste steen van de laatste kerk op de laatste priester terecht is gekomen. Maar zoals gezegd hebben we nog een eindje evolutie te gaan en moeten we als soort erg wennen aan het rondsjouwen van een brein (de één wat meer dan de ander).

    En effe onder ons, kijk eens naar een Struisvogel, Penguin, Kiwi of Dodo (eh… uitgestorven omdat..?) Die beestjes hebben vleugels maar kunnen niet vliegen. Almachtige mafketel ben je dan. Dit soort rare tussenverschijnselen zijn een resultaat van een oneindig proces van afbreken, herschikken en optimaliseren, of jouw god had een stuk in de kraag toen hij op de derde dag aan die beestjes begon.

    P.S. Wat jij “pure liefde” noemt is aangeleerd gedrag met een evolutionair voordeel. Monogamie houdt de soort “schoon”. Het voorkomt inteelt. Kijk maar naar vogels. Erg veel soorten zijn monogaam. Hormonen spelen een grote rol. Misschien niet zo romantisch als je graag zou willen, maar dat geldt ook voor een zonsondergang. Die beleef je ook anders met een zeeëgel in je voet dan zonder. De arrogantie dat wij beter of anders zijn dan welke diersoort dan ook komt omdat we zelf de regels bepalen. “Als je kunt nadenken ben je gods wonder.” De andere dieren zijn op nadenken na in alles beter dan wij. Kakkerlakken overleven een wereld wijde atoomramp. Nee hoor, we zijn prutsers. Evolutionair gezien komen we net uit het ei.

    Succes met je jezus en vergeet niet af en toe iets anders te lezen dan de bijbel (of een ander bijeengeraapt 1000+ jaar oud boek). Als je een beetje bij wilt blijven tenminste.

    De vrede van jezelf zij met jou. (en met je overbuurman)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rob

      Enigszins verveeld heb ik je reactie gelezen. Wat je hier voorlegt is de theorie die allang bekend is bij ieder algemeen ontwikkeld persoon hier in Nederland.
      Let wel op, nog niet eens correct, in de termen van evolutie bestaat er geen geëvalueerd tot het maximaal haalbare, het enige wat bestaat is genetische aanpassing aan de omgeving ter verhoging van de kans op succesvol nageslacht.
      Ik zou nu technisch kunnen ingaan op je verhaal, maar dat doe ik niet, behalve dan: de Dodo is uitgestorven door de mens. Evenals dat de mens vele andere (vleugelloze) dieren (bijna) heeft doen uitsterven.

      Waar ik je wel op wil attenderen, is dat je denkt dat je vrij bent zonder God, maar dat niet bent.
      Je zegt:
      “En we zijn als beschaving pas echt op een acceptabel niveau als de laaste steen van de laatste kerk op de laatste priester terecht is gekomen.”
      En daarmee bewijs je dat jij God niet nodig hebt voor gewelddadige uitspraken. Vanzelfsprekend heb je heel scherp opgemerkt tot welk kwaad mensen in naam van de religie zijn opgeroepen, maar als jij je zou willen beroepen tot rationaliteit, moet je je bewust zijn, dat in naam van elke levensbeschouwing gewelddadige dingen zijn gedaan: Communisme, atheïsme en religies van elke aard.
      Je denkt dat je vrij bent, maar je houd je wanhopig vast aan je eigen regels en theorieën die je hier verdedigd op een religie site, terwijl je nog niet eens rationeel het bestaan van een God kan ontkennen.

        /   Beantwoorden  / 
  13. alexanderrr

    Een echte moslim, die radicaal is, mag moorden.
    Deze idiotie komt regelrecht uit de Koran, immers Mohamed rechtvaardigde de”politieke” moord voor het heil van de Islam.
    En dan zijn er nog mensen die beweren dat de Islam deugt!
    Aan de vruchten herkent men de boom.
    De Islam deugt helemaal niet en er is maar 1 Islam.
    Dus wordt het de hoogste tijd om er geen doekjes meer om te winden en deze wereldbedreigende leer te ontmaskeren als een intolerante, agressieve, terroristische leer.
    Wake up!

      /   Beantwoorden  / 
  14. jezus soldier

    thats the truth my brother , de islam is het werk van de duivel , maar deze mensen die geloven in de islam moet je niet haten , we moeten deze mensen bevrijden uit dit vals dwaalend duivels religie en deze mensen brengen bij de waarheid en dat is jezus christus de zoon van god , niet uit dwang maar uit liefde en vrijheid ,want god de vader jezus christus en de heilige geest betekent liefde en vrijheid god bless , peace

      /   Beantwoorden  / 
  15. alexanderrr

    Jezus soldier, hoe bereik je duivelaanbidders die of ze het nu wel of niet weten waar ze zich mee bezig houden, in de greep van een duivelse leer zijn. Zolang ze 5 keer per dag moeten bidden, moskeebezoek verplicht is, de ramadan een plicht is, ze zeker 1 keer in hun leven naar Mekka moeten en armenbelasting moeten afdragen, zitten ze tot over hun oren in de leer.
    Deze leer legt een dermate grote claim op deze mensen, dat er geen tijd voor ze is zich te orienteren of te bezinnen op iets anders.
    Bovendien wordt een moslim die de Islam achter zich laat door alle andere moslims uitgestoten of erger.
    De organisatiegraad van de Islam heeft trekken van de discipline binnen een leger.
    De Islam is een politieke leer met religieuze tendenzen en heeft als doel wereldoverheersing, goedschiks of kwaadschiks.
    Het is een wolf in schaapskleren.
    Detoxificatie van vergiftigde geesten is slechts op 1 manier te bereiken, het kwaad bij de wortel aanpakken.
    Maar aangezien niet te verwachten valt dat dit zal gebeuren rest ons niets dan de Islam te blijven classificeren als een duivelse leer en de aanhangers daarvan te blijven voorhouden dat het een duivelse leer is.
    Bestudering van de Koran geeft voldoende aanwijzingen van de intolerantie, de agressie en de terreur, die in de leer zit opgesloten.
    De Islam pretendeert geloof, wet en recht te zijn en geeft daardoor geen enkele ruimte tot overdenking.
    Daardoor is de Islam vergelijkbaar met een sterke drug en zoals bekend vergiftigen sterke drugs de geest.
    The only way out is Jezus.

      /   Beantwoorden  / 
  16. jezus soldier

    amen

      /   Beantwoorden  / 
  17. christen

    Ben je een jezus soldier of >Jesus soldier, gelieve Zijn naam met hoofdletter schrijven a.u.b, want Hij is ZOOOOO Heilig en de Bijbel leert ons Zijn naam met hoofdletter te schrijven.In de Bijbel staat ook dat de wereldheerser god>de satan met kleine letter geschreven word, overdenk het maar rustig….het is echt zo.Velen hebben het over jezus en de Heer Jezus Christus, laat ons aanwennen wie wij precies kenbaar willen maken, okee!

      /   Beantwoorden  / 
  18. UvLvS

    Is je zus een soldaat? Zorgte je zus voor vrede? Verloste je zus je van angst, pijn en verdriet? D’acht hed niet! Net zom in als Allah. Hed bidden van christellingen heeft even min geholpen. Je zus weet ook nergens van. . .

      /   Beantwoorden  / 
  19. christen

    Jezus schrijf je zo> Jezus, de Heer Jezus Christus Hij is God.Maar doe je zus de groeten van me UvLvS…..

      /   Beantwoorden  / 
  20. UvLvS

    En VNLVS schrijf je zo. SaN7a Claws. Mijn zus is trouwens mijn zus en daar hep j’ei niets mee te maken. Je zus ziet er trou wens weer kcurig uit. 7och denkt ik dat j’ei en je zus zich niet zo moeten opwinden. 7enminste, hed liegt er maar aan who je hed bekijkt.

      /   Beantwoorden  / 
  21. Danny Abdullah van Strien

    IK ben Moslim Allah is mijn geloof En de Moskee is mijn tweede huis

    Danny Abdullah van Strien

      /   Beantwoorden  / 
    1. pishtiwan

      Beste Danny,

      Fantastisch dat je je hebt bekeerd tot de juiste geloof. En ik hoop dat Allah ons vergeeft. Hierbij een tip voor alle mensen die een andere geloof hebben dan de islam, Bekeer jullie tot de islam en dan zullen jullie zien hoe jullie op het goede pas komen.

        /   Beantwoorden  / 
  22. pishtiwan

    Beste Jezus Soldier,

    Jij zegt dat de Islam een relegie is van de duivel (hoe weet jij dat tewel dat dat helemaal niet waar is ) Jullie cristenen doen jullie handen op jullie hoofd en dan hart en dan links en rechts. Maar wij moslims doen alleen onze handen om hoog. Allah is God en jezus ( hisa ibnu mariam) is een profeet van God. Om dat te bewijzen dat Allah God is leg dan jullie handen in elkaar en kijk dan naar jullie handpalmen dan zie je dat het woordt Allah opstaat.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.