RK document: ‘Protestantse kerken zijn niet echt kerk’

St. Pieter in het VaticaanProtestantse kerken zijn niet echt kerk, omdat ze de wezenlijke eigenschappen van het kerk-zijn missen: de juiste leer en een juiste visie op de sacramenten, vooral de eucharistie. Dat stelt de Congregatie voor de Geloofsleer in het vandaag gepubliceerd document 'Antwoorden op vragen over bepaalde aspecten van de leer van de Kerk', meldt Katholiek Nederland. De congregatie wil met het document duidelijkheid scheppen over de opvattingen van de Rooms-Katholieke Kerk over wat Kerk-zijn is. Het stuk bevestigt de standpunten die de congregatie in 2000, toen nog onder leiding van kardinaal Joseph Ratzinger, de huidige paus, in het document Dominus Iesus innam. Dat stuk wekte toen ontsteltenis bij protestantse kerken.

Volgens de congregatie bestaan er meerdere "dwalende interpretaties'' van een bepaalde passage in het document Lumen Gentium (LG) van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965). Die bevat de beroemd geworden formulering Ecclesia substitit in Ecclesia catholica (‘De Kerk subsisteert in de Katholieke Kerk'). Volgens de congregatie bestaan er meerdere ‘dwalende interpretaties' van het Latijnse ‘subsistit in'. Zo gaan sommige theologen ervan uit dat de zin betekent dat de ene door Christus bedoelde Kerk onder andere aanwezig is in de Katholieke Kerk.

De veel bediscussieerde formulering is te vinden in LG, hoofdstuk 1, paragraaf 8. De officiële Nederlandse vertaling van prof. mag. dr. G. Philips luidt: "Deze Kerk [van Christus], in deze wereld ingesteld en uitgebouwd als een maatschappij, bevindt zich in de katholieke Kerk, die door de opvolger van Petrus en de met hem verenigde bisschoppen wordt bestuurd, hoewel er ook buiten haar schoot meerdere bestanddelen van heiliging en waarheid te vinden zijn die, als de eigen gaven van de Kerk van Christus, naar de katholieke eenheid heen stuwen." Philips vertaalde ‘subsistit in' met ‘bevindt zich in'.

Tijdens het concilie werd bij de totstandkoming van LG 1,8 fel gediscussieerd. Tegenover de op oecumene gerichte concilievaders stond een conservatieve factie, die vasthield aan de overtuiging dat de Katholieke Kerk dezelfde is als de Ene Kerk van Christus. De conservatieven hadden liever de zin gezien: Ecclesia est Ecclesia catholica. Volgens hen was dat altijd katholieke leer geweest.

De Congregatie voor de Geloofsleer onderstreept nu dat het Tweede Vaticaans Concilie de oude leer over de Kerk niet heeft willen veranderen en dat de oecumenische betrokkenheid van de RK-Kerk niet inhoudt dat zij haar overtuiging opgeeft dat ze de enige echte kerk van Christus is. De congregatie bevestigt dat er buiten de RK-Kerk "talrijke elementen van heiliging en waarheid'' zijn. Dat doet er echter niets aan af dat de oosters-orthodoxe kerken, die de paus niet als hoofd erkennen, "een gebrek" hebben en dat protestanten gemeenschappen geen kerk zijn.

Lees ook:Kardinaal begrijpt joodse teleurstelling niet
Lees ook:Paus Benedictus XVI: ‘voor celibaat, tegen homohuwelijk’
Lees ook:De Paus wil weer terug naar af met invoering Latijnse misdiensten
Lees ook:Nachtfilm: Sex crimes and the Vatican
Lees ook:Seksueel misbruik kerk VS blijft duur probleem

3 reacties op “RK document: ‘Protestantse kerken zijn niet echt kerk’

  1. Henk-Jan

    Zo wat een moeilijke woorden voor iets wat nergens over gaat :-)
    Laten ze maar trademark aanvragne op “kerk” :-P

      /   Beantwoorden  / 
  2. Fred

    Mag een kerk zich kerk noemen wanneer zij de geesten van doden raadpleegt,zoals Jozef-Maria-willibrordus-etcetc

      /   Beantwoorden  / 
  3. huig

    Ik heb er even over nagedacht of het zinvol is om over bovenstaande uitspraken iets te zeggen of te schrijven.

    Ik zie dat 2 mensen al eerder in enkele woorden hebben samengevat wat in ieder geval aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.

    Ach, er is al eeuwenlang gediscussieerd over dit thema en tot aan het eind der tijden zal daar geen eind aan komen.

    Zolang mensen worden verheven tot een onfeilbaar mens in goddelijke besluitvorming, terwijl de bijbel daar volstrekt anders over denkt, dan kan het niet anders dan, komen er uitspraken die zeer discutabel zijn en de “eenheid” geweld aandoen.

    Het is maar goed dat de Here God in onze tijd niet meer op dezelfde wijze reageert zoals in de tijd voordat Jezus werd geboren. In het O.T. werden profeten gestenigd die meenden namens de Here God te spreken en het woord wat zij doorgaven niet uitkwam.

    Ik ben bang dat er nu heel veel tranen zouden vloeien. En dat gaat door alle denominaties heen. Want we hebben heel veel pausen in onze kerken. Grote en kleine pausen die menen dat zij de enigen zijn waar God door wil werken en spreken. Dat is van alle tijden.

    Er zijn vele valse profeten gekomen, er zullen vele valse christussen komen. En in de afgelopen 2000 jaar zijn er velen die we met naam en toenaam hebben leren kennen.

    In het boek Openbaringen staan 7 verschillende gemeenten genoemd, die zowel plaatselijk als universeel de diverse kerkgemeenschappen vertegenwoordigen. En uiteindelijk ons persoonlijk een spiegel voorhoudt

    Op de meesten kerken heeft Jezus veel aan te merken en is het verstandig om onszelf eens te evalueren en zich te laten corrigeren.

    Uieindelijk komen er 2 gemeenten er genadig vanaf. Dat is de gemeente van Smyrna “Bitterheid” “de lijdende kerk” (Openbaringen 2:8) en de gemeente van Filadelfia (broederliefde) waar men leeft in de verwachting van de komst van Jezus.

    Elk mens en elke kerkgemeenschap heeft in Openbaringen een goede toetssteen om te zien waar men zich bevindt en beweegt.

    Ik weet niet of Jezus dezelfde mening heeft als het Consilie, of zoals het wordt verwoord in boverstaande artikel.

    Ik houd mij maar aan het gebed van Jezus in Johannes 17 en daar heeft de Here voor ons gebeden en zijn verlangen naar “Ëenheid” onder zijn kinderen onder woorden gebracht.

    En Jezus heeft gelukkig het laatste woord
    En het beste wat elk mens kan overkomen is de belofte uit Johannes 14: 23
    23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.

    En dat kan niemand je afnemen en geen kerkelijke uitspraak ontnemen.

    Een betere “eenheid” is niet verwezenlijken, deze “eenheid” houdt eeuwig stand.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.