Interview met handenweigerende moslim-docente

Samira Dahri verschijnt voor Commissie Gelijke Behandeling (foto AD)Een jaar geleden nam economie-docente Samira Dahri een controversieel besluit: ze zou niet langer haar mannelijke collega's op het Utrechtse Vader Rijn College een hand geven. Ze werd geschorst, kreeg gelijk van de Commissie Gelijke Behandeling, maar zit inmiddels elf maanden thuis. Op 13 juli a.s. buigt de bestuursrechter in Utrecht zich over de zaak. Journalist Patrick Pouw interviewde de moslima voor de website Wereldjournalisten. Dahri zegt in het interview o.a. 'mijn lichaam en het lichaam van het andere geslacht te respecteren door elk lichamelijk contact te vermijden'. ,,Ik ervaar het schudden van handen met het mannelijke geslacht als een ongewenste intimiteit waarvan ik mezelf en elk ander wil behoeden.''

U werd bijna een jaar geleden geschorst omdat u uw mannelijke collega's op het Utrechtse Vader Rijn College niet langer een hand wenste te geven. Kunt u uitleggen waarom u dat besluit nam?
Het besluit om mannelijke collega's niet te begroeten middels het schudden van handen is voortgekomen uit mijn godsdienst, de islam. Conform mijn godsdienst is het voor mij niet toegestaan lichamelijk contact te hebben met het andere geslacht. Nadat de kennis over deze zaak tot mij was gekomen, en ik bewust was van het feit dat de islam deze regels kent uit bescherming voor mezelf en het andere geslacht, heb ik voor mijzelf het weloverwogen besluit genomen deze regel te willen naleven. Zodoende respecteer ik mijn lichaam en het lichaam van het andere geslacht door elk lichamelijk contact te vermijden. Ik ervaar het schudden van handen met het mannelijke geslacht als een ongewenste intimiteit waarvan ik mezelf en elk ander wil behoeden. Wat is er geweldiger dan een godsdienst die ons beschermt tegen zaken die wij met ons brein niet kunnen bevatten?

U werd in het gelijk gesteld door de Commissie Gelijke Behandeling. Heeft dat wat opgeleverd? En wat verwacht u van de bestuursrechter?
De Commissie Gelijke Behandeling heeft geoordeeld dat het Vader Rijn College verboden onderscheid heeft gemaakt op grond van godsdienst. Het advies van de Commissie is echter juridisch niet bindend. Daarom heeft de school besloten zich te distantiëren van het advies van de Commissie. Desondanks ben ik van mening dat het advies van de Commissie op vele wijzen heeft geleid tot positieve aspecten. Door het oordeel van de Commissie heb ik meer vertrouwen gekregen in het Nederlandse rechtssysteem, dat ook in gevoeligere zaken objectiviteit weerspiegelt. Tevens heeft het oordeel mij extra gedreven om een zaak aan te spannen tegen discriminatie en welke vorm van inperking van godsdienstvrijheid dan ook. Ik heb meer hoop voor de toekomst dat niet alle deuren van wederzijdse integratie gesloten zijn, en de deur van dialoog te allen tijde open is en wordt ondersteund door het rechtssysteem. Ik vertrouw erop dat de bestuursrechters het recht in al haar objectiviteit zullen vertegenwoordigen, en dat het recht zal zegevieren.

Onlangs werd nog een Utrechtse onderwijsassistent geschorst omdat hij volgens de school waar hij werkte de islam ‘te actief' uitdroeg. U gaf collega's geen hand meer. Waarom kunt u uw geloof niet thuis laten?
Mijn geloof is geen rugtasje dat ik kan en wil dragen wanneer ik daar behoefte aan denk te hebben. De islam is geen godsdienst die je ergens in je dagelijkse leven tussen probeert te proppen wanneer het je uit komt. Integendeel, de islam is een levenswijze en de basis van mijn leven, en binnen de grenzen van mijn godsdienst en het recht, probeer ik mijn leven zo goed mogelijk in te richten. Dat betekent dat ik mijn godsdienst te allen tijde en overal moet kunnen praktiseren zolang ik mezelf of een ander daarmee niet schaad. Schrijft het wetboek mij voor dat ik slechts in huis mijn grondrecht van vrijheid van godsdienst mag uitoefenen?

U bent ondertussen bijna een jaar op non-actief gesteld. Wat heeft u het afgelopen jaar gedaan?
Het afgelopen jaar heb ik me in het bijzonder gericht op het bijdragen aan begrip voor mijn godsdienst, wederzijds respect en integratie, onder andere door mee te helpen bij het organiseren van conferenties. Ook heb ik als vrijwilliger gewerkt voor meerdere stichtingen die met name wederzijds begrip en integratie beogen.

Ooit was het uw droom om voor de klas te staan. U kon, als hoogopgeleide Marokkaanse, een voorbeeld zijn voor veel kinderen op de vmbo-school waar u les gaf. Heeft u nooit spijt gehad van uw beslissing?
Ik heb nooit spijt gehad van mijn weloverwogen beslissing om mannen geen hand te geven, integendeel, ik ben juist erg blij dat ik deze beslissing heb genomen. Hoewel deze hele gang van zaken niet mijn bedoeling is geweest, ben ik er juist van overtuigd dat ik als hoogopgeleide praktiserende moslima een voorbeeld kan zijn aangezien ik heb bewezen dat het één niet zonder het ander hoeft te gaan. Als hoogopgeleide moslima wil ik me niet genoodzaakt voelen om mijn godsdienst op te moeten geven of mijn identiteit te laten verwateren. Integendeel, ik heb geleerd om te vechten voor mijn godsdienst op alle wettelijke toegestane manieren, en geen discriminatie te aanvaarden en verplicht te worden in het maken van een keuze tussen werk/participatie of mijn godsdienst. Net zoals elke andere Nederlander, heb ik recht op beide zaken. Ik hoop dat men door mijn zaak inziet dat men zeker niet moet opgeven, maar standvastig moet zijn, en voor de eigen godsdienst moet opkomen middels alle beschikbare wettelijke manieren.

Lees ook op deze blog:
Moet een moslim-agente haar baas een hand geven?
Basisschool mag ouders niet verplichten om handen te schudden
Uitspraken CGB over religie roepen de meeste discussie op
Ouweneel vindt dat christenen ongelijk behandeld worden
Moslima mag wel schoonmaken maar niet in kantine werken

Lees ook:Basisschool mag ouders niet verplichten om handen te schudden
Lees ook:Uitspraken CGB over religie roepen de meeste discussie op
Lees ook:Cohen: moslim hoeft geen hand te geven aan vrouw
Lees ook:Eerst Nederlands-Hervormd, nu moslim. Wat bezielt mij?
Lees ook:Leger des Heils mag niet-christenen bij sollicitatie weigeren

9 reacties op “Interview met handenweigerende moslim-docente

  1. robin

    dan geeft ze tog gewoon een box..

      /   Beantwoorden  / 
  2. Angelo

    Die praat echt alsof ze een boek aan ‘t voorlezen is.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Frans

    De dame kijkt niet veel verder dan de eigen wensen. Misschien is ze wel heel geintegreerd (ik betwijfel het), maar met haar principiele houding laat zij de minder-begaafde VMBOers zien dat handen geven helemaal niet hoeft in Nederland. Precies het steuntje in de rug dat die kids nodig hadden. Handen geven tijdens sollicitatie? Aanpassen aan bestaande omgangsvormen? Helemaal niet nodig. En dan maar zeiken dat ze geen stageplaats, baan, repsect, whatever kunnen krijgen. Ja hoor, Samira draagt haar steentje bij aan de maatschappij.

      /   Beantwoorden  / 
  4. orly

    ik hoop dat ze ontslage wordt/blijft. dit gaat echt helemaal nergens over!

    hoe kom je er nou weer ineens van de één op de andere dag bij om mannen geen handen te schudden -.-

    als ik besluit moslims geen hand meer te geve omdat ik een ander geloof heb als hun heet dat altijd nog discriminatie dacht ik zo.

      /   Beantwoorden  / 
  5. StijlVolRechts

    Ik wens niks meer met Moslims te maken te hebben. Dit vanwege mijn geloofs overtuiging. Volgens mijn geloof zijn Moslims het as van het kwaad. En ik wil mijzelf en andere daarvoor behoeden. Ik wens dus geen Moslims in publieke functies.. Of kan dat allemaal niet omdat ik geen moslim ben maar gewoon een normale hollander die gelijk behandeld wens te worden door moslims? Voor wie is die schijt commissie eigenlijk?

      /   Beantwoorden  / 
  6. bla

    Misschien ipv een hand geven gewoon in haar gezicht spugen, zou haar dat wat lijken?

      /   Beantwoorden  / 
  7. Henk-Jan

    “Ik heb nooit spijt gehad van mijn weloverwogen beslissing om mannen geen hand te geven, integendeel, ik ben juist erg blij dat ik deze beslissing heb genomen. Ik ben enkel geschorst, niet ontslagen. Dus ik zit nu gesponsord door mijn school jihad-strijders te werven.”

      /   Beantwoorden  / 
  8. Edwin

    Ik praat niet met niet-handenschudders. Ze geven met het niet-handenschudden namelijk aan zeer makkelijk in een staat van opwinding te geraken welke niet gewenst is tussen twee niet in de echt verbonden personen.
    Ik praat niet met ze omdat ik van mening ben dat met elkaar praten hetzelfde (of juist groter) effect kan hebben. Ik doe het dus puur om de niet-handenschudder te beschermen tegen zichzelf, maar ook om mezelf tegen hen te beschermen.
    Stel dat ze in een staat van opwinding geraakt door ons gesprek….

      /   Beantwoorden  / 
  9. Angelo

    Inderdaad. Dan gaat ze misschien wel ineens met plofkipperij dreigen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.