De toekomst? Online naar de kerk gaan en virtueel met elkaar bidden

ComputerDe rozenkrans bidden, de Goede Week volgen of biechten. Voortaan hoef je er je huis niet meer voor uit, want het kan nu allemaal via internet. Ook in Vlaanderen bestaat er sinds 1999 een internetkerk (http://www.church-online.be/), schrijft de Belgische krant Het Nieuwsblad. Het aanbod aan religieuze en spirituele sites op het world wide web is overweldigend: 402miljoen hits om precies te zijn, krijg je voorgeschoteld als je op de zoekmachine Google ,,God, als zoekterm ingeeft. Langs deze weg komt de religieuze surfer onder meer terecht bij een aantal internetkerken, waar hij vanuit zijn sofa kan deelnemen aan een gebedsdienst of waar hij zelfs te biecht kan gaan. Niet al deze websites zijn betrouwbaar of oprecht. Johny Noteboom, oprichter van de Vlaamse evangelische internetkerk Church-Online, neemt zijn opdracht in ieder geval bloedserieus. ,,Ik wil tonen dat God ook via het internet tot bij de gelovigen kan komen.'' Al ruim een miljoen mensen brachten een bezoekje aan zijn site.

Iedere maandagavond wordt er op Church-Online tussen 20.30 en 21.30uur gezamenlijk gebeden. In een soort van chatbox worden er tijdens de bidstonde door de bezoekers gebeden ingetypt. ,,Door op die manier samen te bidden creëer je een enorme verbondenheid,, aldus Johny Noteboom die voor hij zijn roeping kreeg nog wever was in een Brugse textielfabriek. Ondertussen zijn Johny en zijn vrouw fulltime bezig met hun internetkerk. De hele dag beantwoorden ze mails, reageren ze op berichten op het forum en schrijven ze preken. En intussen bezochten al meer dan een miljoen mensen de website.

Twee van die bezoekers zijn Carla (33jaar) en Bart Vandenberghe (37jaar) uit Sint-Niklaas. Surfend op het net kwam Carla op een bepaald moment toevallig bij Church-Online terecht. ,,Na enkele gesprekken met Johny heb ik de Heer opnieuw gevonden,, vertelt Carla. Bart en Carla bezoeken ondertussen ook opnieuw wekelijks de ,,normale, evangelische kerk. Volgens hen bestaat de belangrijkste functie van internetkerken erin om zoekenden weer een houvast geven. De anonimiteit van Church-Online moet een tussenstation zijn op weg naar een traditionelere geloofsbeleving. Johny Noteboom: ,,We willen een tijdelijke kerk zijn voor zij die beschadigd zijn of om gelijk welke andere redenen op dit moment geen kerk hebben.,

Hans Geybels is theoloog aan de KUL en woordvoerder van kardinaal Danneels. ,,Er is een algemene zoektocht naar spiritualiteit aan de gang en het internet is een van de kanalen die men daarvoor gebruikt. Mensen hebben het niet meer zo begrepen op instellingen die inspanningen vragen, zoals de wekelijkse eucharistie. Het engagement is veel losser geworden maar de zoektocht naar een houvast is daardoor niet verdwenen.,

,,In de katholieke kerk staan samenkomst en ontmoeting centraal. Gebed via internet kan enkel een aanvulling zijn op die ,,traditionele, geloofsbeleving. Voor mensen die verhinderd zijn, kan een gebedsforum voor een stuk een oplossing betekenen. Bij biechten vind ik het internet verre van ideaal. Bij de biecht zijn persoonlijk contact en gesprek uiteraard essentieel. Wie psychische problemen heeft, gaat toch ook niet naar een internethuisarts?,

,,Als informatieverschaffer zijn de mogelijkheden van het internet oneindig. Maar wat gebedsforums en internetkerken betreft, ga ik enkel uit van een aanvullende functie. Je kunt misschien een tijdje chatten met iemand die je lief is, maar uiteindelijk is het persoonlijk contact toch altijd essentieel.,

Tanja Andries (20jaar) uit Mechelen is evangelisch. Elke dag surft ze naar het gebedsforum Breeze (www.breeze.be) dat zich specifiek richt op gelovige jongeren. ,,Ik vind het fijn om samen met andere jongeren te bidden. Zo voel ik dat ik er niet alleen voorsta en dat maakt me rustig.,

Wat is het voordeel van internet voor een gelovig meisje?
,,Ik ben evangelisch opgevoed en ik ben heel mijn leven iedere week met mijn ouders naar de kerk geweest. Maar bij de kerk waar we vroeger naartoe gingen, kwamen maar weinig jonge mensen. Op den duur zag ik er soms een beetje tegenop om naar de kerk te gaan. Dankzij het Breeze-forum, kwam ik in contact met andere gelovige jongeren. Samen gaan we bijvoorbeeld elke maand naar praise-avonden waar we liedjes zingen en muziek spelen. Of we gaan op survivalweekend naar de Ardennen, waar we 's morgens en 's avonds een uurtje over de bijbel praten en samen bidden. Het helpt ons om elkaar te bemoedigen in het geloof, ik heb veel kracht kunnen putten uit Breeze en ik heb er bovendien heel veel vrienden gemaakt.''

Krijg je soms negatieve reacties over je geloof?
,,De meeste mensen zijn positief verbaasd. Geloven is bij jonge mensen dan ook eerder uitzonderlijk. En sommige mensen denken dat christenen saaie, wereldvreemde mensen zijn met donkergrijze kleren. Maar dat is dus niet zo. Ik draag gewoon een jeans en make-up zoals andere meisjes. Moeilijkheden heb ik nooit echt ondervonden. In de middelbare school noemden ze me wel eens Maria, maar daar trok ik me niet veel van aan.,

Hoe vaak bid je?
,,Ik bid 's morgens, 's avonds en voor het eten. Soms gebeurt er iets overdag en dan bedank ik God. En ik probeer ook dagelijks de Bijbel te lezen. 's Avonds surf ik meestal even naar het gebedsforum.,

Over wat praten jullie op het forum?
,,Over heel veel dingen. Over nonsens, over alledaagse dingen, over wat er in de media gebeurt, etc. Maar het gebedsforum is voor mij het persoonlijk hoogtepunt van de website Breeze. Je kunt er samen bidden maar ook anoniem iets posten en vragen of de anderen voor je willen bidden. Het idee dat er andere mensen aan je denken, geeft je kracht. De drempel om iets op een forum te zeggen, ligt ook veel lager dan in het echte leven. En het kan soms heel fijn zijn om even anoniem iets te vragen.,

Denk je dat gebedsforums en internetkerken ooit ,,traditionele, kerken zouden kunnen vervangen?
,,Voor mij in ieder geval niet. Ik begrijp dat het nuttig kan zijn voor mensen die bijvoorbeeld moeilijk te been zijn en moeilijk nog het huis uit kunnen. Maar persoonlijk vind ik menselijk contact bij het bidden toch heel belangrijk. Anders lijkt het bijna alsof je tegen je computer aan het praten bent.,

Lees ook:Over deze blog (colofon)
Lees ook:Britse kerk goes Kama Sutra
Lees ook:Colofon
Lees ook:Schietpartij Virginia: ‘God spreekt altijd tot ons, ook in dit drama’
Lees ook:‘Kerk is hypocriet’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.