Bidden voor iemand als Willem Holleeder is ‘uiterst belangrijk’

Willem HolleederChristenen bidden voor elkaar, als ze het moeilijk hebben, en voor de wereld. Maar ook voor een crimineel als Willem Holleeder, als die in het ziekenhuis ligt? Kortgeleden bad dominee Arjen van der Spek uit Enter tijdens een kerkdienst voor Willem Holleeder, verdachte van afpersing. ,,Ik heb gebeden dat hij mensen in zijn omgeving zal hebben die van hem houden namens de Heer.'' Christenen bidden volgens de gereformeerde PKN-predikant niet zo makkelijk voor criminelen, voor mensen die (mogelijk) op het verkeerde pad zitten, schrijft het Nederlands Dagblad. Toch vindt hij het uiterst belangrijk. Door voor hen te bidden, oordelen christenen minder snel over dit soort mensen.

Dat gebeurt in de ogen van Van der Spek nu nog te snel. ,,In de week dat Holleeder naar het ziekenhuis moest, bedacht ik dat ik het niet erg had gevonden als hij was overleden. Het zou wel makkelijk zijn geweest. Dat is raar. Ook dan sterft een uniek mens voor tijd en eeuwigheid.''

Bidden voor gedetineerden vindt dominee Arjan Noordhoek van de Utrechtse Baptistengemeente Silo heel normaal. Voor hem gaat het dan om mensen die hij ontmoet in zijn werk als justitiepastor, en die ,,ook aantoonbaar slachtoffer zijn''. Zoals de man die zijn gezin vermoordde, maar de foto van zijn vrouw en kinderen nu op zijn nachtkastje heeft staan.

Solidariteit
Noordhoek probeert onder zijn gemeenteleden solidariteit te kweken met degenen die ,,hun vrijheid kwijt zijn''. Daarbij helpt het erg als gemeenteleden de gevangen leren kennen door verhalen of zelf ontmoeten. De Silogemeente neemt deel aan een project om ex-gedetineerden te re-integreren in de samenleving. ,,Als zij goed gedrag laten zien, is het voor christenen makkelijker voor hen te bidden'', merkt Noordhoek.

Bidden voor iemand die ,,aantoonbaar heel lang in de onderwereld zat'', vindt Noordhoek ,,controversieel''. ,,We moeten heel erg uitkijken niet mee te doen aan de mediahype.'' Zelf bidt hij dan ook niet speciaal voor Holleeder. ,,Ik bid dan liever voor die duizenden 'gewone' misdadigers dan dat ik speciaal Holleeder eruit pak.''

Van der Spek heeft juist vanwege de herkenning voor Holleeder gekozen. ,,In de preek heb ik het onderwerp ook breder proberen te maken. Wij hebben allemaal Holleeders in onze omgeving, mensen die wij liever mijden. Waar is onze ontferming voor hen? Ik wil de bad guys nooit uitsluiten van het gebed. Vooral ook om zo onze eigen houding te veranderen.''

Ook prof.dr. Gerard den Hertog, hoogleraar ethiek, bidt voor daders en probeert de situatie te vertalen naar de toehoorders. ,,Zondag heb ik gebeden voor de slachtoffers van de moorden op de universiteit in Virginia, maar ook voor de ouders en de zus van de jongen die de moorden heeft gepleegd. Daarbij heb ik de vraag gesteld: wat huist er in ons? Als God ons niet beschermt en ons met zijn Geest vernieuwt, is er dan hoop voor ons?''

Lievig
Volgens Den Hertog vinden Nederlandse christenen het lastig voor ,,slechteriken'' te bidden, omdat ,,wij vandaag vaak een wat lievig godsbeeld'' hebben, met meer accent op troost dan op schuld en genade.

Daarnaast zijn in het verleden predikanten wel eens voor de rechter gesleept omdat ze hadden gebeden voor de bekering van iemand die de kerk had verlaten. Onder predikanten leeft daardoor soms angst om voor mensen te bidden die niet (meer) bij de gemeente horen, weet Den Hertog.

Zelf vindt hij bidden voor de bekering van personen overigens ook niet de goede aanpak. ,,Dat geeft het gevoel dat die ander fout zit en wij goed. Dat lijkt op het gebed van de farizeeën: 'God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen'.'' Van der Spek is het hier helemaal mee eens. ,,Net of christenen het alleenrecht hebben op wat goed en fout is.''

Dat is in zijn ogen ook te makkelijk en te oordelend. Den Hertog: ,,Bij Saddam Hussein heb ik gebeden dat hij vergeving vindt voor alles wat er in zijn leven is misgegaan. Ik probeer in het gebed dan ook dingen te noemen waar de persoon in kwestie – als hij aanwezig zou zijn – niet omheen zou kunnen.''

Lees ook op deze blog:
Jesus loves Osama Bin Laden!

Lees ook:Nationale gebedsweek van start
Lees ook:Mag een gelovig christen een Indiase Hindoetempel bezoeken?
Lees ook:‘Lekker samen’ op de EO-jongerendag
Lees ook:Bidden op de werkvloer
Lees ook:Bond tegen Vloeken vindt column Sp!ts ‘bijzonder kwetsend’

8 reacties op “Bidden voor iemand als Willem Holleeder is ‘uiterst belangrijk’

  1. Huig

    Het is goed dat we elkaar vertellen hoe we met zondaren zullen omgaan. En in die omgang hebben we een Voorganger die ons daarin is voorgegaan. Hij ging om met zondaars en tollenaars. Of hij voor ze heeft gebeden kan ik niet zeggen, maar het was zijn verlangen om het te ontmoeten en zijn genade en barmhartigheid te tonen.

    Als een zondaar tot hem kwam was Jezus altijd met innerlijke ontferming bewogen. Gaf vergeving, bracht genezing en er werd redding gebracht aan een verloren ziel.

    Farizeers hadden het probleem dat zij zich erboven verheven voelden en deze mensen ver bij zich vandaan hielden.

    Ik denk dat het goed is dat christenen bidden voor mensen die dreigen voor altijd verloren te gaan. En als de Geest van God je aan een persoon bind dan is dat iets tussen God en mens.

    Of je dat in het openbaar moet doen? Daar kunnen we verschillend over denken.

    Je innerlijke houding tot je naaste is altijd van cruciaal belang als je in gebed Gods aangezicht zoekt en naar verhoring van gebed uitziet.

    Openbare zonden daar kun je ook openbaar voor bidden. Maar niet voor zonden die aan jou persoonlijk worden beleden en waarvoor je wilt bidden. Dat doe je in je binnenkamer.

    Eigenlijk is het goed, als je bidt, om te bedenken of je het ook fijn had gevonden als ze over jou iets dergelijks zouden uitspreken in het openbaar.

    We zijn verschillende mensen met verschillende gevoelens en het is goed om er rekening mee te houden.

    Alleen moeten we uitkijken dat we elkaar niet gaan bevoogden in onze manier van bidden. Ook niet gaan bevoogden hoe het wel of niet juist is.

    Bidden doe je niet naar mensen maar door Jezus Christus aan God de Vader. En we hebben de Heilige Geest die ons helpt en inspireert.

    Er is veel over gebed en gebedsverhoring te lezen in de bijbel, maar met een tekst wil ik toch wel citeren.

    14 Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil. 15 En omdat we weten dat hij naar ons luistert, wat we hem ook vragen, weten we ook dat we alles al hebben gekregen wat we hem gevraagd hebben. 16 Als iemand zijn broeder of zuster een zonde ziet begaan die niet tot de dood leidt, moet hij voor hem of voor haar bidden en zo de zondaar het leven geven. Dit geldt wanneer er sprake is van een zonde die niet tot de dood leidt. Er bestaat ook zonde die wel tot de dood leidt. In dat geval geldt mijn aansporing om te bidden niet.

    Wel, vraag de Here hoe je, je gebeden zult brengen voor zijn aangezicht en voor wie je zult bidden.
    Belangrijker is: Dat we als christenen bidden en daar kunnen we zeker voor bidden.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Kimbo

      Trots zijn op een crimineel???

        /   Beantwoorden  / 
  2. Danny van Strien

    Voor Altijd de Trots van De Jordaan
    En voor De Jordaan blijft hij altijd lieve Wimpie

      /   Beantwoorden  / 
  3. Danny van Strien

    Ik ben Moslim Allah is mijn Geloof En de Moskee is mijn tweede huis In de toekomst moet ik naar Mekka Islam Danny Abdullah van Strien

    Danny Abdullah van Strien

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.