Mag een gelovig christen een Indiase Hindoetempel bezoeken?

TempelHindoetempels zijn veelal architectonische hoogstandjes en daarmee toeristische trekpleisters. Onderdeel van vrijwel elke reis naar een land als India is dan ook een bezoek aan zo'n tempel, schrijft het Nederlands Dagblad. Mart-Jan Paul, protestants theoloog en verbonden aan de Christelijke Hogeschool Ede, vindt echter dat een toeristisch bezoek beter kan worden vermeden. ,,Ga er niet onnodig naartoe. Als er goede redenen zijn dit wel te doen, bid dan om Gods bescherming en vertrouw je daaraan toe'', schrijft hij in het EO-vrouwenblad Eva . Paul beantwoordt hiermee de vraag van een lezer, of je als toerist zo'n gebouw mag bezoeken. Gerard den Hertog is een andere mening toe gedaan. Zo'n gebouw kun je rustig bezoeken, vindt de christelijk-gereformeerde hoogleraar ethiek.

In Eva legt Paul uit dat een hindoetempel met veel godsdienstige plechtigheden in gebruik is genomen en gewijd aan bepaalde goden. ,,Uit de geweldige macht die godsdiensten kunnen uitoefenen over mensen blijkt ook dat er geestelijke krachten mee verbonden zijn. Inderdaad komt in India veel bezetenheid voor. Allerlei mensen die door geesten gekweld worden, gaan naar christelijke gemeenten en vragen of ze door Jezus bevrijd kunnen worden. Gelukkig gebeurt dit ook! Het zou goed zijn bovenstaande vraag eens aan dergelijke mensen voor te leggen: vermoedelijk begrijpen ze niets van onze westerse pogingen slechts de architectuur van een tempel te bewonderen.''

Paul vindt dat toeristen soms erg gemakzuchtig een tempel bezoeken, alsof het alleen om architectuur gaat. ,,Westerse toeristen zien gewoonlijk de geestelijke aspecten van heilige bouwwerken over het hoofd. In veel gevallen moeten bezoekers ook eerbied tonen, omdat men heilige grond betreedt. Door een dergelijke houding stellen bezoekers zich open voor machten die met de tempels verbonden zijn. Er zijn allerlei voorbeelden bekend van mensen die op deze manier een occulte belasting hebben opgelopen.''

Den Hertog is het niet met Paul eens. ,,Ik geloof niet dat je in de macht van iets komt als je zo'n tempel bezoekt. Het is anders als je aan een ritueel deelneemt dat in de tempel plaatsvindt. Het gebouw wil ik met een grote nuchterheid benaderen, daar kun je rustig heen gaan. De hele wereld is van de Here God en aan Jezus Christus is alle macht gegeven in de hemel en op aarde.'' Het is dan halfslachtig om toch een bepaald gebied te mijden, vindt Den Hertog. Dominee Piet Houtman uit India is het voor een deel eens met Den Hertog. Hij vindt het prima als een toerist vanwege de architectonische interesse een tempel bezoekt. ,,Als je God kunt prijzen voor de schoonheid die je die dag weer hebt gezien.''

Tegelijk maant hij ook tot voorzichtigheid. ,,Ik ben wel eens een klein eindje de tempels ingelopen, maar ik deed dat dat met weerzin. Mijn oog viel meteen op de beelden en daar kreeg ik een afkeer van. Ik had het al snel gezien.'' Volgens hem is het belangrijk op te letten wat in je leeft als je een tempel bezoekt. ,,Ik ben niet helemaal ongevoelig voor de sfeer met wierook en dergelijke. Dan is het goed dit soort plaatsen te vermijden.''

Houtman, in India werkzaam voor de vrijgemaakt-gereformeerde organisatie De Verre Naasten, probeert nuchterheid en voorzichtigheid met elkaar te vermengen. ,,Ik ben met mijn kinderen naar 'de dertien verdiepingen tempel' in Rishikesh geweest. Daar loop je geleidelijk aan naar boven. De beelden staan in nissen zodat je er gemakkelijk aan voorbij kunt lopen. Er hangen daar ook klokken. Het verhaal gaat dat als je die aanraakt het beter gaat in je leven. Hoewel ik daar niets van geloof, is het toch leuk om die klokken even te horen. Ik heb ook mijn kinderen even opgetild om een klok aan te raken.''

Toch is Houtman dan blij dat zijn kinderen even later een afbeelding van een hindoegod herkenen als een 'afgodsbeeld'. ,,Het is fijn dat ze dat wel hebben opgepikt.'' Houtman weet dat christenen in India zich verre van hindoetempels houden. ,,Ze zijn er heel afkerig van en stellen het niet op prijs als je in hun gezelschap een tempel wilt bezoeken.'' Dat is niet verwonderderlijk, vindt de theoloog. ,,Ze hebben familie die naar tempels gaan en daar zijn ze verdrietig om. Bovendien kennen ze onze vorm van toerisme niet waarbij we vanwege de architectuur gaan. Je gaat in hun beleving alleen naar de tempel als je daarin gelooft.'' 

Met het oog op Indiase christenen kan Den Hertog zich voorstellen dat een christen tempels mijdt. ,,Als je broeders tot zonde verleidt; als je christenen in India in verlegenheid brengt, is het goed om niet naar zo'n tempel te gaan.''

De christelijke reisorganisatie Beter-uit organiseert dit jaar voor het eerst een groepsreis naar India, maar heeft al langer reizen in het pakket naar onder meer Sri Lanka. ,,Wij gaan altijd voorzichtig om met het bezoeken van tempels'', zegt woordvoerder Robert-Jan Wesselius. ,,Maar we willen deelnemers ook zeker niet beperken.'' De regel bij Beter-uit is dat dat de reisleider de groep de voors en tegens schetst van het bezoeken van een tempel. ,,Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat iemand zegt: ik ben nu eindelijk in India en wil ook wel naar een tempel. Maar wij willen niet naderhand horen van een deelnemer dat hij zich bezwaard voelt vanwege het feit dat hij een bezoek aan een tempel heeft gebracht.''

Lees ook:Thailand: geld verdienen met een tempelbezoek
Lees ook:Bidden voor iemand als Willem Holleeder is ‘uiterst belangrijk’
Lees ook:Nieuw huwelijkswet moslimvrouwen India
Lees ook:Indiër offert zijn afgesneden tong aan Hindoegodin
Lees ook:Storm van kritiek op invoering sharia

8 reacties op “Mag een gelovig christen een Indiase Hindoetempel bezoeken?

  1. 2007isNietZoGek

    Moslims en Christen kunnen iets leren van de openheid en tolerantie van de Hindoestanen.

    Een tempel/Kerk/moskee is het huis van god en wanneer je je daarin begeeft sta je in contact met god en dan doet het er niet toe welke geloof op welke wijze er in die tempel word gebeden.

    Waneer men gevoelig is voor de negatieve krachten van de oude tempels, staan men niet positief open voor deze tempels en trekt jammer genoeg dus alleen negatieve krachten aan.

      /   Beantwoorden  / 
  2. volgeling van Jezus

    Dat noemt men dus new age(mengelingsgodsdienst)

    Als christen belijd je er is maar één God. De God van Abraham,Isaak en Jakob de Schepper van hemel en aarde. De God en Vader van onze Here Jezus Christus. De God van Israël! Alle andere goden is het bedenksel en het werk van mensenhanden.

    En God zegt in Zijn Woord:

    Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welk gemeenschap heeft licht met duisternis? Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial (de duivel)
    Of welk deel heeft een gelovige in Christus samen met een ongelovige? Welke gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden?( tempel Gods–> dat is geen gebouw maar alle gelovigen in Christus) Wij zijn toch de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft:Ik zal onder u wonen en wandelen en ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. Daarom gaat weg uit hun midden, en scheidt u af. spreekt de Here en houd niet vast aan het onreine. en ik zal u aannemen, en ik zal u tot Vader zijn en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn zegt de Here, de Almachtige.(2 korintiers 6:11-18)

      /   Beantwoorden  / 
  3. Paapsgezind

    Beste volgeling van Jezus,
    De brieven aan de Korinthiërs zijn door Paulus geschreven en niet door de Almachtige. Alleen Zijne Heiligheid heeft het recht om namens de Here te spreken.

      /   Beantwoorden  / 
  4. erwin

    Alles best hoor, maar god bestaat toch helemaal niet?

      /   Beantwoorden  / 
  5. volgeling van Jezus

    Beste Paapsgezind,

    Geheel Gods Woord is geschreven door mensen, geïnspireerd door de h.Geest. Het halve N.T.is geschreven door de Apostel Paulus, dienstknecht van Christus Jezus.

    De bijbel spreekt plus minus 3808 X Zo spreekt de Here m.a.w. God is aan het woord, dat betekent Aandacht!

    Jesaja zegt het zo in jes 1:2

    Hoort hemelen en aarde neig uw oor want de Here spreekt!

      /   Beantwoorden  / 
  6. Willem

    De apostel Paulus- die ooit de Christus vervolgde- is dé béste geloofsverdediger.
    Hij debatteerde met Griekse geleerden over een intellectuele en creatieve god plus het miraculeuze mysterie van evolutie. In zijn tijd wist juist hij dat dé evolutie wordt beschreven op het 1e blad van het Boek, dus dat er 1 Schepper is voor de hemel en aarde.
    Nu worden we gehersenspoeld met de oerknal, en als iemand zich afvraagt waar die dan heeft geknald, dan wordt de geleerde vals.
    Daarom is er de Eeuwigheid en daarom is er de Eeuwige en daarom is er 1 God Schepper.
    Paulus debatteerde op de Aeropagus (dat was geen heiligdom van goden) en hij verkondigde het Evangelie aan een ieder die het horen wilde. Daarom bezoek ik (onkerkelijk, maar vrij zinnig)geen tempel van de boeddha of een heiligdom van hindoes.

      /   Beantwoorden  / 
  7. susan

    Ik snap het eerlijk gezegt niet van dat de mens uit de Aap afstamt.
    Want als de mens van de aap afstamt waar stamt de aap dan van iemand moet hem toch hebben geschapen…?
    en trouwens wrm zijn er dan nog apen als alle apen mensen horen te zijn.
    ik ben zelf moslim en op school moet ik accepteren dat wij uit de aap afstammen.het is toch een vrij land vrij geloof,vrij mening?
    of niet/?mischien moeten nederlanders eens kijken of nederland wel discriminatie vrij is?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Spectro

      Beste Moslim,

      Hier antwoord uit jou eigen quran

      7:166 En toen zij opstandig werden met betrekking tot wat hun was verboden, zeiden Wij tot hen: “Weest verachte apen.”

      5:60. Zeg: “Zal ik jullie [Mensen van het boek] iets mededelen dat slechter is: dan dat, als een vergelding van Allah? Wie door Allah vervloekt is en op wie Allah woedend is, en van wie Hij sommigen tot apen en varkens gemaakt heeft, en die de Thaghôet dienen: zij zijn degenen die de slechtste plaats hebben en die het verst afdwalen van de rechte Weg!”
      Jou boek discrimineert , zie je dat..

      Volgens jou boek zijn mensen , die niet in allah geloven, apen. Niks mis mee toch..

      Jezus is de weg de waarheid en t leven… Shalom

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.