Scholen moeten subsidie krijgen voor extra aandacht religie

BasisschoolDe overheid zou een project moeten beginnen met scholen die extra aandacht geven aan religie en levensbeschouwing. Deze zouden extra subsidie kunnen krijgen om hun profiel uit te werken. Dat staat in een advies van de Onderwijsraad dat gisteren is overhandigd aan staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) en waar het Nederlands Dagblad vandaag over bericht. In het rapport De verbindende schoolcultuur adviseert de raad scholen en de overheid hoe ze moeten omgaan met culturele verschillen tussen leerlingen. In de toekomst zullen steeds meer scholen te maken krijgen met een cultureel diverse leerlingenpopulatie. Scholen moeten beleid maken voor de omgang met cultureel-etnische verschillen tussen leerlingen.

Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden, stelt de Onderwijsraad. Eén ervan is om te werken vanuit een duidelijke religieuze grondslag, maar tegelijk zouden leraren dan duidelijk moeten maken dat in andere religies elementen zitten die met de eigen godsdienst overeenkomen. Op die manier zouden ook scholen met een christelijke grondslag een gemengde leerlingenpopulatie kunnen aanspreken.

Scholen kunnen er ook voor kiezen om juist het Nederlanderschap voorop te zetten en alle leerlingen zonder onderscheid van herkomst te behandelen. Een school kan daarnaast besluiten om de diversiteit op school recht te doen door zich te profileren als een mengkroes van culturen. In dat geval moet de schoolleiding ook leraren uit verschillende culturen aannemen. De belangrijkste vraag is niet welke route de school kiest, maar of er een visie is op de manier waarop verschillende groepen aan elkaar verbonden worden. Scholen met een duidelijke visie zijn het meest succesvol in het realiseren van een 'wij-gevoel' op school.

De Onderwijsraad geeft de overheid een aantal adviezen om zo'n 'verbindende schoolcultuur' te bevorderen: het opzetten en subsidiëren van profielscholen waarin veel aandacht wordt gegeven aan religie en levensbeschouwing en de verbindende elementen daarin. Ook zou in de canon voor het Nederlandse onderwijs meer aandacht kunnen komen voor migranten. Bij elk van de vijftig vensters in deze canon zou een verwijzing moeten komen naar de bijdragen van de verschillende bevolkingsgroepen. Daarbij kunnen ook relaties tussen Nederland en de herkomstlanden aan de orde komen, zoals handel met het Osmaanse rijk en diplomatieke betrekkingen met Marokko.

Voor het advies deed de raad onderzoek op gemengde scholen (dus geen 'witte' of 'zwarte' scholen). De scholieren blijken zich in de klas niet veel aan te trekken van etnische verschillen. In de pauzes en na schooltijd is dat anders. Dan trekken de jongeren wel vooral op in groepjes Marokkanen, Antillianen, enzovoort. Er komt dan lang niet altijd racisme om de hoek kijken, er is vooral onverschilligheid tussen de groepen. Als er wel sprake van discriminatie is, is die er volgens de leerlingen niet alleen tussen leerlingen onderling. Zij verdenken soms ook docenten ervan leerlingen achter te stellen omdat ze een bepaalde etniciteit hebben.

Lees ook:Scholen willen godsdienst en religie als examenvak
Lees ook:Reli-poll: slaat oranjegekte door nadat school oranjeprullaria verbiedt?
Lees ook:Moslima mag wel schoonmaken maar niet in kantine werken
Lees ook:Basisschool mag ouders niet verplichten om handen te schudden
Lees ook:Aanvragen moslim- en hindoebasischolen Den Haag verworpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.