Abdulwadûd mijmert over vrijheid in de islam en korte moslimlontjes

Koninginnedag. De opmaat naar de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Een dag vol feestelijkheden met traditionele vrijmarkten. Dagen om na te denken over beknotte vrijheid, ontnómen vrijheid. Nederland heeft er mee te maken gehad en als ik velen mag geloven nu weer – dankzij 's moslims korte lontje. Bevrijdingsdag, de invulling van die dag is met zijn tijd meegegaan. Recentere oorlogen zijn ‘meegenomen' en nu voert vrijheid in het algemeen de boventoon. Dè kans voor moslims (auto's èn allo's) om hun aandeel te leveren en ‘de anderen' te laten zien wat vrijheid voor hen betekent: vrijheid in religieuze zin en vrijheid in het dagelijks leven.

"Hoe ziet u dat? Vindt u dat er sprake is van een beperking van de vrijheid binnen de islam?". Aan het woord is Tarik Pehlivan, hij stelt de vraag als gespreksleider aan imam Abdulwahid van Bommel tijdens een gedachtenwisseling met Ibrahim Spalburg ruim negen jaar geleden.

"Het begrip vrijheid staat niet op zich," aldus Van Bommel. "Na het verrichten van het gebed voel ik mij bevrijd. Bij het verbreken van het vasten, wanneer de avond valt tijdens de ramadan, dan voel ik mij bevrijd. Juist die belemmeringen… Ja, zonder onvrijheid is er geen vrijheid. Zonder (zelf)discipline is er geen (persoonlijke) vrijheid. In de Nederlandse maatschappij is het 'consumentisme' de algemene leefstijl. 'Consumentisme' houdt in: verslaving, aan wat dan ook; het is onvrijheid zonder zicht op vrijheid."

"Alles mooi en aardig, maar hoe zit dat dan met vrijheid in het dagelijks leven in de omgang met anderen, met niet-moslims bijvoorbeeld?" vraagt u zich dan af, als lezer van deze column. Goede vraag! Ik ben geen schriftgeleerde (inderdaad, met mijn Nederlands-Hervormde achtergrond ken ik de lading van dit woord maar al te goed) dus kan ik niet namens ‘de moslims' spreken (wie zijn dat?). En trouwens, de ene geleerde is de andere niet.

Persoonlijk vind ik het jammer wanneer moslims besluiten uit het geloof te stappen. Slechte ervaringen liggen vaak ten grondslag aan de keus om welk geloof dan ook te verlaten. Maar ga met de keus jouw geloof te verlaten niet anderen (lees: zij die nog geloven) lastig vallen.

Zo'n Zentralrat der Ex-Muslime bijvoorbeeld opent frontaal de aanval op de islam en daarbij op de waardigheid van moslims. Zo'n hetze kan zomaar tot een nieuwe Kristallnacht leiden, waarbij deze keer moslims het haasje zijn. "Voor jou jouw levenswijze, voor mij de mijne". Persoonlijk betekent dat voor mij: knip je (korte) lontje, haal zo de angel uit conflicten en ga anderen niet lastig vallen met jouw levenswijze, al ben je (ex-)moslim, jood, atheïst, katholiek, christen, hindoe, [vul zelf maar in].

Dit is de derde column van Abdulwadûd voor Religie.blog.nl. Eerdere columns kunnen hier teruggelezen worden. Lezers kunnen reageren via onderstaande reactiemogelijkheid of e-mailen naar [email protected].

Lees ook:Abdulwadûd is blij met mensen die grenzen van het geloof bewaken
Lees ook:Abdulwadûd laat zich ondervragen door zijn dochter
Lees ook:Gelovigen, doe de test: hoe radicaal ben jij?
Lees ook:Een moslim heeft de vrijheid om de islam achter zich te laten
Lees ook:Kijktip voor vanavond: God in Amerika, deel twee

13 reacties op “Abdulwadûd mijmert over vrijheid in de islam en korte moslimlontjes

  1. Hendrik Jan Bakker

    Een van de belangrijkste punten als het over geloofsvrijheid en moslims gaat, is afvalligheid. Houden we vast aan de klassieke opvatting dat op het verlaten van de islam (bekering tot het christendom of niets meer aan de islam doen, dus secularisatie), of geven we elkaar de vrijheid om de islam te verlaten als we er geen zingeving meer aan ontlenen? Dat neemt enerzijds organisaties als zo’n Zentralrat de wind uit de zeilen, en zorgt anderzijds voor meer duidelijkheid over wie nu eigenlijk moslim is. Dan zal ook blijken dat de islam niet meer de op twee na grootste en snelstgroeiende godsdienst is. Ik zou het als een enorme bevrijding ervaren als ik dan niet meer verantwoordelijk gehouden wordt voor het negatieve gedrag van allerlei criminelen die in feite niet eens moslim zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Hendrik Jan Bakker

    Ik bedoelde dus: Houden we vast aan de klassieke opvatting dat op afvalligheid de doodstraf staat?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Abdulwadûd

    Iemand die getuigt dat Allah de Enige is, en Mohammed zijn gezant, is een moslim. Crimineel of niet, sta je achter die getuigenis, dan ben je een moslim. Daar hebben we het maar mee te doen.

    Geachte heer H.J. Bakker (a.k.a. Muhammad Yahya), laat alstublieft de beoordeling van geloofsbeleving (imaan) en godvrezendheid (taqwa) over aan Allah, de Grootste Rechter. Wat u ook met het “uitfilteren” van moslims wilt bereiken (elkaar de vrijheid geven, noemt u dat), één ding staat als een paal boven water. De islam is nog steeds een snelgroeiende godsdienst.

    Overigens vind ik niet dat op afvalligheid de doodstraf moet staan. Dat staat voor MIJ als een paal boven water. Dat is voor mij vanzelfsprekend. Zo vanzelfsprekend, dat ik er geen issue van maak. Waarom u wel?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Hendrik Jan Bakker

    Je begrijpt denk ik de kern van mijn opmerking niet. Als je niet in vrijheid de afweging kunt maken of je moslim wilt zijn of niet, ontstaat de situatie dat de omgeving je dwingt je als moslim voor te doen. Hoe waardevol is de geloofsgetuigenis van iemand die die woorden ooit in zijn jeugd onder dwang van zijn vader of de imaam heeft uitgesproken, maar geen benul heeft van de simpelste ethische waarden van de koran, nog nooit een moskee van binnen heeft gezien en de buurt onveilig maakt met drugs en scheldpartijen aan het adres van Hollandse “hoeren”?

    Zoals je al zegt, laat de geloofsbeleving over aan God. Waarom maakt de overgrote meerderheid van de moslims er een punt van wanneer iemand de islam de rug toekeert? Waarom moet een “ongelovige” moslim huichelen om zich in zijn omgeving geaccepteerd te weten? Waarom bestaan er in diverse landen organisaties die hun medemensen met dwang, soms met geweld, aan hun “religieuze” plichten herinneren? Denk aan gewetenspolitie in Saudi-Arabië, Iran, Atjeh, vrijwilligersorganisaties in Maleisië en Pakistan. In Nederland is er de sociale controle, en niet zelden gaat men over tot geweld wanneer moslims zich tot het christendom bekeren.

    Als iemand de islam verlaat zonder moslims lastig te vallen zou dat geen reden moeten zijn zo iemand het leven onmogelijk te maken. Als iemand overgaat tot het vervolgen van moslims kan de zaak natuurlijk anders liggen. Eigenrichting is natuurlijk ongewenst.

    Ik denk dat het goed is wanneer moslims (ook) aandacht besteden aan het bestrijden van het denkbeeld dat mensen beschermd moeten worden tegen het verlaten van de islam. Je verhaal over vrijheid vind ik mooi, maar ik miste dit aspect.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Abdulwadûd

    Dan weet u nu waarom ik dit aspect niet heb behandeld. Volgend onderwerp dan maar.

    Wat vind u ervan wanneer een moslim (of christen of jood ‘for that matter’) zich inlaat met (landbouw)projecten die gebruikmaken van heidense KEURmerken? Sekem.com bijvoorbeeld. Duidelijk een antroposofisch/BD project (kijk bijv. naar het lettertype van het Sekem logo, net zo ‘abgeëckt’ als die van Weleda etc) dat o.a. wordt goedgekeurd met een Demeter keurmerk. Demeter is overigens ‘godin’ van groei en vruchtbaarheid volgens de website Demeter-bd.nl.

    Egyptian Bio-Dynamic Association (met o.a. Demeter keurmerk)
    http://www.sekem.com/english/economic/Principles.aspx?PageID=1

    DEMETER-BD.NL
    http://www.demeter-bd.nl/GodinDemeter.asp

      /   Beantwoorden  / 
  6. Hendrik Jan Bakker

    Beetje off-topic, maar ik geloof niet in “heidense” keurmerken en jouw polariserende benadering. Alsof bescherming van het milieu en liefde voor dieren en planten iets subversiefs is.

    Ik zou zeggen, verdiep je eens in de achtergronden van het Demeterkeurmerk, dan zul je zien dat die (afgezien van het toestaan van alcohol en varkensvlees) 100 % voldoen aan sjariavoorschriften met betrekking tot omgang met voedsel en de schepping.

    Moslims lopen op dat gebied mijlenver achter; geen moslim die zich druk maakt over het dierenleed in de bio-industrie, wat gewoon (maar volstrekt ten onrechte) als halal wordt verkocht, en de vernietiging van Gods schepping door excessief gebruik van kunstmest en pesticiden in de landbouw.

    Ik ben sinds kort bestuurslid van de Vriendenkring Sekem. Mag ik je uitnodigen voor een workshop islam en ecologie, waar naast een presentatie over islamitisch milieurecht aandacht zal worden besteed aan Sekem en de biologisch-dynamisch landbouw als inspiratiebronnen voor moslims? Mail even naar info @ abubakker.nl voor nadere gegevens.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Hendrik Jan Bakker

    Weer on-topic: de kranten melden inmiddels de oprichting van een Nederlandse organisatie van afvallige moslims, die zich gaan inzetten tegen. Lijkt me hard nodig.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Abdulwadûd

    Middels onderstaande informatie heb ik mij genoeg verdiept in Demeter/BD/etc om ‘nee’ te kunnen zeggen.

    http://www.demeter-bd.nl/GodinDemeter.asp

    BEGIN CITAAT

    “Demeter
    de godin van groei en vruchtbaarheid

    “Een product dat afkomstig is uit de biologisch-dynamische landbouw
    draagt het keurmerk Demeter, genoemd naar een godin uit de Griekse oudheid. Wie was Demeter?

    “Demeter, godin van groei en vruchtbaarheid

    “In het voorjaar is de godin Demeter in een vrolijke stemming. Dan komt haar dochter Persephone voor acht maanden uit de onderwereld naar boven, naar de wereld van wind en zonneschijn.

    “Blij en verdrietig

    “Als Demeter blij is gaan vogels zingen, planten uitlopen en kunnen mensen voedsel verbouwen en op een rijke oogst rekenen.
    Demeter is immers de godin van de landbouw en het koren, schenkster van groei en vruchtbaarheid. Demeter verzorgt. Maar ze veroorzaakt óók de jaarlijks stilstand van de groei. Als haar dochter weer voor vier maanden in de onderwereld verdwijnt, is Demeter bedroefd en kan er niets groeien. De godin is verantwoordelijk voor de wisseling van de seizoenen en de oercyclus dood-groei-leven.

    “Toegewijde moeder

    “In de griekse mythologie is Demeter de dochter van Chronos en Rhea. Zij is de vierde echtgenote van Zeus, die trouwens ook haar broer is, en samen hebben ze een dochter: Persephone (ook wel Kore genoemd). Demeter is een zeer toegewijde moeder, wat in haar naam terug te vinden is: Mètèr = moeder. Op een dag is de schone Persephone met haar vriendinnen in een weide bloemen aan het plukken, als ze een prachtige narcis ziet. Op het moment dat ze zich voorover buigt om de bloem te plukken, scheurt de aarde open en komt Hades, de god van de onderwereld, in zijn gouden strijdwagen met gitzwarte paarden uit de aarde omhoog. Hij grijpt het meisje en verdwijnt onmiddellijk weer de diepte in. Persephone verzet zich hevig en roept haar vader om hulp, maar die reageert niet. Demeter hoort de echo’s van Persephone’s noodkreten en snelt wel te hulp, maar het is al te laat. Persephone is in de onderwereld verdwenen. Wanhopig en verdrietig zwerft Demeter rond de aarde, op zoek naar haar dochter. Tijdens haar tocht ontvangt de koning van Eleusis haar gastvrij, en als dank leert Demeter aan de tweede zoon van koning, Triptolemus, de geheimen van het zaaien en het ploegen. Zo wordt Demeter ook de godin van de agrarische samenleving.

    “Granaatappelpitten

    “Het is uiteindelijk de alziende zonnegod Helios die Demeter vertelt dat Persephone bij Hades in het schimmenrijk vertoeft. Deze wetenschap vermindert Demeters verdriet niet, want zij kan Persephone niet bereiken. De gevolgen zijn groot. Er dreigt een hongersnood omdat er niets meer groeit en niets meer geboren wordt. Dan ziet Zeus in dat hij moet ingrijpen om de treurende Demeter te troosten. Hij stuurt zijn boodschapper Hermes naar de onderwereld om Persephone te halen. Hades moet haar laten gaan, maar voordat Persephone vertrekt biedt hij haar nog wat zoete granaatappelpitten te eten aan. Helaas als Persephone niets gegeten zou hebben, had ze de onderwereld kunnen verlaten. Nu ze echter de granaatappelpitten gegeten heeft, kan ze weliswaar acht maanden van het jaar bij haar moeder zijn, maar moet ze in de resterende tijd toch terugkeren naar Hades in de onderwereld. Voorlopig is Demeter door de hereniging met Persephone dolblij en herstelt de vruchtbaarheid van de aarde, zodat de mensen weer hun voedsel kunnen verbouwen.

    “In de beeldende kunst van de oudheid wordt Demeter vaak afgebeeld met korenaren in de hand. De beroemdste afbeelding (zie boven) is die van Persephone, Triptolemus en Demeter, afkomstig uit het Eleusische heiligdom ter ere van Demeter.”

    EINDE CITAAT

    Overigens, dat het beschermen van het milieu en liefde voor planten en dieren iets subversiefs zou zijn, heb ik nooit beweerd. Dat maakt u er van. Mijn kritiek betreft niet die bescherming en liefde op zich, maar de manier waarop. Dat u mijn kritiek op de vermenging van islam met heidendom polariserend vindt, ach, het zij zo.

    Duidelijk mag zijn dat “Demeter” voor de BD-scene/antroposofen meer is dan alleen maar een naam en dus kan het Sekem (BD) project geen “islamitisch voorbeeld” zijn voor duurzame ontwikkeling. Over en uit.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Hendrik Jan

    Nee, niet uit. Het draait hier om legenden uit de Griekse oudheid. Antroposofen en biodynamische boeren aanbidden geen afgoden, zoals jij suggereert. Jou geblaat over “heidens” noem ik polariserend. Het gaat hier om christenen die zeker geen voorstander zijn van terugkeer naar de afgodendienst. Zij geloven in God en werken vanuit liefde voor de Schepper en Zijn schepping. Bovendien is de oprichter van Sekem een praktiserend moslim. Het is duidelijk dat je zijn boek niet hebt gelezen, waarin hij uitlegt hoe hij de kritiek van fundamentalistische imaams weerlegt met citaten uit de koran. Je zou je eerder druk kunnen maken om de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit, een seculiere club zonder enig godsbesef, die onze voedselkwaliteit denkt te kunnen waarborgen. Maar kennelijk voel je je meer thuis bij het secularisme dan bij mensen met een spirituele levensbeshouding. Ik geloof in samenwerking, jij in scheiding. Jammer.

      /   Beantwoorden  / 
  10. Hendrik Jan

    Wat mij eigenlijk verbaast is dat je bij je oordeel afgaat op enkele alinea’s op een website, zonder je daadwerkelijk te verdiepen in de methoden en achtergronden van de BD-landbouw (eens een website doorlezen noem ik geen verdiepen). Een heel toegankelijk en betaalbaar boekje is “Anders omgaan met de aarde” van Willy Schilthuis (ISBN 90-6238-499-4). Veel plezier met lezen.

      /   Beantwoorden  / 
  11. sahied

    over vrijheid gesproken
    vraag je eerst af of je die hebt
    nergens in de wereld heb je een land waar je alles kan
    vooral die landen waar ze zo een grote mond hebben(het rijke westen) kent GEEN DEMOCRATIE)DUS LAAT JE JE ZELF NIET VOOR DE GEK HOUDEN
    Als het hun niet uitkomt is het niet goed en word je vrijheid beperkt met geweld zelfs
    dus denk zelf goed na
    kijk zelf om je heen
    zie je vrijheid
    alles in aan regels gebonden
    v.b. je moet je identificeren in het openbaar is dat je vrijheid.
    voorbeelden zat
    je mag alleen schreeuwen in het niets dat is jou democratie
    meer kan en mag je niet
    niet begrepen dan zal ik het verder uitleggen ander keer

      /   Beantwoorden  / 
  12. Annemarie

    Sahied, wat probeer je te zeggen? Ik kan er geen touw aan vastknopen.

      /   Beantwoorden  / 
  13. Danny van Strien

    Ik ben Moslim Allah is mijn Geloof En de Moskee is mijn tweede huis Islam Danny Abdullah van Strien

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.